زمانی در مورد سئو (SEO) صحبت می کنیم، بخصوص سئو تکنیکال (Technical SEO)، غالبا در مورد اهمیت مهارت های سخت یا Hard Skills صحبت می کنیم. در حالیکه vLookup و Regex میتوانند بهترین دوستان شما باشند، شکی نیست .برخی از مهارت های نرم مهم و ضروری برای یادگیری وجود دارند که به شما کمک میکند در نقش خود بهتر باشید و همچنین در تخصص خود پیشرفت چشم گیری داشته باشید.
اما در ابتدا ، یکم در مورد مهارت های نرم بیشتر حرف بزنیم.
مهارت های نرم چه چیزهایی هستند ؟
مهارت های نرم، تواناییهایی هستند که به افراد در برقراری ارتباط موثر و همکاری بهتر با دیگر افراد کمک میکند . اینکه شما متخصص تکنیکال هستید یا محتوا، دورکار هستید یا عضوی از شرکت، مهارتهای نرم شما به شما کمک میکند تا در هر محیطی بتوانید بهترین خود باشید.
به این دلیل است که در هر نقشی، حتی در نقش های فنی، با دیگر افراد در محیط کار یا از طریق اینترنت همکاری میکنیم . ناگفته نماند که سئو بیشتر کاریست تیمی که بدین معناست شما باید احساس راحتی و موثر با همکاران خود داشته باشید .
و اگر در سطح مدیریتی یک سئوکار هستید، ممکن است متوجه شوید که تعاملات پیچیده تری با مدیریت وجود دارد. به خصوص اگر شما مسئول دریافت راهبردها و پروژههای ارگانیک خود هستید.
امروز می خواهیم که پنج مهارت نرم را با شما به اشتراک بگذاریم که به کمک آنها می توانید نحوه تعامل خود با اعضای تیم، همکاران و مدیر خود را بهبود داده و همچنین باعث پیشرفت شما در روابط کاری خود و در نهایت حرفه خود شوید .
پنج مهارت نرم برای موفقیت در سئو
همدلی (Empathy)
یکدلی یا همدلی توانایی درک احساسات دیگران است. همراه با توانایی تصور اینکه اشخاص دیگر چه فکری میکنند یا چه احساسی دارند. طبق تحقیقات انجام شده، همدلی مهمترین مهارت رهبری به شمار میرود. اما سوال اینجاست که چرا در حوزه سئو مهم است؟
دلیل اینکه همدلی مهمترین مهارت یک رهبر محسوب می شود این است که به شما در ساخت روابط بهتر و معنادارتر کمک میکند تا درک بهتری از همکاری با همکاران خود داشته باشید.
این مهارت برای افرادی که در زمینه سئو کار میکند امری ضروری است، چرا که روزانه با افراد مختلف با تخصص های گوناگون سر و کار دارند .
همدلی به مشارکت و حل و فصل اختلافات کمک کرده که باعث افزایش بهرهوری، همکاری و نتایج بهتر میشود. بهترین راه برای بهبود همدلی، بررسی تعصبات خود و مشاهده نحوه تعامل با دیگر افراد میباشد. بر نحوه تعامل با افرادی که دیدگاه متفاوتی از شما دارند، نیز متمرکز شوید.
این قضیه استدلال منطقی درباره نظر شخصی افراد نیست، بلکه بیشتر برای این است که تفکرات و احساسات افرادی را که با شما دیدگاه متفاوتی دارند، درک کنید. احساس همدلی به این معنا نیست که همیشه با افراد موافق باشید، بلکه باید روی درک، پذیرش و همچنین ارزیابی افراد تمرکز کنید.
تفکر انتقادی (Critical thinking)
تفکر انتقادی ، هدف ، تجزیه و تحلیل بیطرفانه و همچنین ارزیابی حقایق موجود است که به یک داوری و قضاوت درست منتهی میگردد.
در فضایی مانند سئو و دیجیتال مارکتینگ، کاملا امری ضروری می باشد. چرا که این حوزه پُر از نظرات و تجربیات مختلف میباشد . هدفمند ماندن و آگاهی از تعصبات خود دارای چالش های منحصر به فرد خود است .
پرسیدن سوالات مرتبط یکی از بخش های عظیم توسعه تفکر انتقادی است. برای انجام این کار، شما نیاز به کنجکاوی همراه با شک و تردید دارید .
شک و تردید، عادت “به چالش کشیدن فرضیات” را تقویت نموده و عمل استدلال را از طریق منطق بهبود میبخشد. در حالی که کنجکاوی، شما را وادار میکند تا به دنبال تنوع در افکار خود باشید .
همچنین میتوانید با نگاهی به منابع و سورسهای خود، مهارت های تحقیقاتی خود را بهبود بخشید و نظرات مخالف با شما را بپذیرید .
باید به این نکته توجه کرد که کار آسانی نیست. زیرا را برای انجام آن نیاز به صرف زمان و انرژی زیادی است. شما باید در کمال احترام به نظرات و انتقادات دیگران که با شما متفاوت هستند، گوش فرا دهید .
این مهارت هنگام بررسی نظرات سئو، تجزیه و تحلیل داده ها، بررسی دستورالعمل ها و الگوریتم های موتورهای جستجو مانند گوگل میتواند مفید باشد.
همچنین در ارائه به همکاران و حتی مدیران بسیار کارآمد خواهد بود . تفکر انتقادی میتواند در کنترل نظرات و تعصبات به شما کمک کرده و شما را در مقابله با نگرانی ها و اعتراض ها یاری نماید.
شنونده فعال بودن (Proactive listening)
شنونده فعال به این معنی است که شما با دقت به کسی که با شما در حال گفتگوست، گوش دهید . این امر شما را ملزم میکند تا به دقت به فردی که با شما در حال صحبت است، دقت نموده و صحبتهای او را درک نمایید.
اکنون شما شاید حدس زده باشید که قضیه از چه قرار است، اما گوش دادن فعال در واقع یک بخش اساسی در توسعه همدلی و تفکر انتقادی است.
این نکته مهم را به یاد داشته باشید که گوش دادن به افراد و صرفاً شنیدن حرفهای آنان متفاوت بوده و سعی کنید با هم اشتباه نگیرید. به خصوص به این دلیل که وقتی در مورد گوش دادن فعال صحبت میکنیم، منظور ما درک گفتههای طرف مقابل است. نه صرفاً گوش دادن به کلمات او.
بدین معنا نیست که چه چیزی گفته شده است، بدین معناست که چگونه این مکالمه انجام شده است. شما باید به زبان بدن گوینده و همچنین لحن صوت او دقت نمایید.
ارتباط شفاف (Clear communication)
ارتباط شفاف استفاده مؤثر از ارتباطات کلامی و غیرکلامی به منظور تبادل موفق و تبیین افکار و عقاید است. هدف ارتباط دهنده این است که اطمینان حاصل کند محتوای ارسال شده به طور کامل توسط مخاطبان خود درک می شود.
ارتباط شفاف این نیست که کسی را در مورد حقیقت خود متقاعد کنید. بلکه برای درک پیام موردنظر توسط دیگر افراد است. دلیل اهمیت تاکید بر این موضوع این است که ما اغلب فکر میکنیم که اگر کسی با ما هم عقیده نشد، پیشنهاد خود را به وضوح بیان نکردهایم. درحالی این خود نیز یک احتمال است. ارتباط نامشخص می تواند منجر به طرد شود به همان اندازهی ارتباط واضح و بالعکس.
زمانی که میخواهید این مهارت را بهبود ببخشید، روی بهبود درک مخاطبانتان از پیام شما متمرکز شوید. بنابراین، ملزومات ارتباط شفاف عبارتند از؛ درک خوب مخاطبان و نیازهای آنها، استفاده از زبان ارتباطی و مثال های مناسب و پیامی واضح. شما میتوانید با دریافت بازخوردها و فیدبکهای دریافتی از مخاطبین خود، مهارتهای ارتباطی خود را بهبود بخشید.
قصه گویی یا داستان پردازی (Storytelling)
قصه گویی یا داستان پردازی عمل به اشتراک گذاشتن یک داستان است. ساده به نظر می رسد. درست است؟ ما همه داستان میگوییم. داستانهای زندگی شخصی خود را مانند رویدادهای خانوادگی را به اشتراک میگذاریم. بعضی اوقات میبینیم، میشنویم و یا تجربه میکنیم. همچنین داستانهایی در مورد آنچه میخواهیم به دست آوریم یا حتی آنچه که از آن میترسیم را به اشتراک میگذاریم.
داستان ها به ما کمک میکند تا جهان هستی را حس کنیم و به ما این امکان را میدهد تا اطلاعات را به نحوی منتشر کنیم که باعث ایجاد روابط عاطفی شود .
همه افراد میتوانند به شیوه خود داستانسرایی کنند، پس چرا داستان سرایی در این لیست آمده است؟ به این دلیل که ما برای موفقیت، باید یاد بگیریم که چگونه از آن در محیط کار استفاده نماییم.
بگذارید یکم واضحتر بگوییم، داستان ها به ما در حس کردن هرچه بهتر دنیای خود، کمک میکنند. یعنی یک داستان، میتواند یک پیغام روشن را از دل پیچیدهترین موضوعات منتقل کند.
بنابراین اگر میخواهید به مخاطبان غیر متخصص سئو تفاوت بین خزش (Crawling) و ایندکس (Indexation) را توضیح دهید، شما باید یه قیاس بین موتورهای جستجو و کتابخانه انجام دهید. طرز کار موتورهای جستجو همانند متصدی کتابخانه و پایگاه داده کتابها میباشد که در نتیجه میتوان گفت کتابخانهها و موتورهای جستجو طرز کار مشابهی دارند.
مقیاسها میتوانند وجه تمایز و اختلاف بین معمولها و غیر معمولها را به درستی نمایش و توضیح دهند.
داستانها، همچنین در ایجاد ارتباطات عاطفی، موثر هستند. بنابراین استفاده از آنها در کسب و کار، به شما در ایجاد اعتماد با همکاران و مدیران خود کاربرد داشته که ضامن موفقیت بیشتر شماست.
داستانپردازی نیازمند تمرین و تکرار میباشد تا بتوانید درک کنید چه روایتی برای مخاطبان خود بهتر بوده و همواره سعی کنید داستانپردازی خود را توسعه و بهبود دهید.
نکته مهم این است که هر کدام از این مهارتها به یکدیگر گره خوردهاند. پس با تمرکز روی توسعه و بهبود هر کدام از آنها، شما به صورت غیر مستقیم روی بقیه مهارتها، وقت گذاشتهاید.
نتیجه گیری
زمانی که درمورد سئو صحبت میکنیم، توسعه و بهبود این 5 مهارت نرم به شما در موفقیت هرچه بیشتر کمک میکند. این مهارت ها شامل :
ایجاد روابط بهتر با انواع همکاران و همچنین تیمهایی با عملکرد بهتر
ارائه و پرزنت بهتر برای ترقی و پروموت از مدیریت
بهبود بهرهوری در پروژههای عملکردی متقابل
درک عمیقتر و واقعیتر از الگوریتمهای گوگل برای مخاطبان غیر متخصص سئو
بهبود درک شما از “تصویر بزرگ” و ارتباطات سطح بالا بین سئو و سایر عملکردهای تجاری
ایجاد مهارتهای نرم میتواند سخت باشد، و مانند دورههای فنی، دارای گواهینامهای نیست که بتوان گفت شما در آن قبول شدهاید. این مهارتها به تمرین و ثبات در انجام آن نیاز دارند که همیشه نیازمند بهبود آن هستید. این طرز فکر شماست که باعث میشود شما در انجام روزانه این بهبود مداوم ترغیب نماید.